Share |  Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Go down 
#1PisanieCo nieco o Mistrzach Gry   Nie Maj 07, 2017 7:07 pm
Administracja
Head admin


avatar
Join date : 24/04/2017
Liczba postów : 446
Zobacz profil autora Online
Tajemnice Mistów Gry


Otóż wiele osób zadaje sobie pytanie, kim jest Mistrz Gry? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta:

Mistrz Gry to osoba odpowiedzialna za kreowanie świata, organizacji oraz narracji w grze fabularnej. Potocznie nazywany jest Miśkiem Gry (w skrócie MG), czasami też Bardem czy nawet Bajarzem. To on jest uszami i oczami gracza, pełniąc dla niego funkcję księgi. Przez moment odgrywa wszystkie zwierzęta i postaci spotykane przez graczy.

Oto skrócona wersja tego, kim jest Mistrz Gry. Warto jednak rozwinąć tę kwestię. Przede wszystkim GM jest jak reżyser filmowy. Układa scenariusz w wybranej przez siebie konwencji (western, steampunk, fantasy czy nawet połączenie fantasy i westernu). Tworzy świat według własnego uznania — pod warunkiem, że nie jest to świat już stworzony — wtedy MG musi przygotować przygodę zgodnie z realiami już istniejącymi. Skupmy się jednak na uniwersum stworzonym przez Mistrza Gry — jeśli chodzi o fora PBF, takim kim jest przeważnie twórca forum lub twórcy. Taki ktoś wie najlepiej, jak działa i funkcjonuje jego świat. Czasami też, Gracze mający doświadczenie w grze oraz znający realia świata, mogą dostąpić tytułu Mistrza Gry. Jest to przeważnie nagroda, za ich starania podczas rozgrywek czy za pomoc nowym Graczom wdrożyć się w realia panującego świata. Podczas tworzenia świata to MG jest twórcą zasad, których Gracz musi przestrzegać. To tak, jakby Gracz stawał się aktorem w filmie i miał do odegrania konkretną rolę — z tym wyjątkiem, że to on tworzy postać do scenariusza. Ta jednak musi się wpasować w realia. Mistrz Gry albo dopuści taką postać, albo nie — to jest jak kasting to filmu — Gracz wciela się w postać i próbuje przekonać reżysera i jego pomocników, jeśli takowych posiada, że to on nadaje się do tej konkretnej roli. Oczywiście to bardzo różni się od prawdziwego kastingu, ale jest bardzo podobna procedura. Jednak scenariusz nie jest sztywno napisany. Gracze zawsze mają wybór i to przeważnie od ich wyborów ten ulega zmianie. Chyba że chodzi o jakieś ważne wątki fabularne. Wtedy Gracze muszą się dostosować. Zawsze w scenariuszu jest jakieś tło fabularne, które idzie swoim torem. Gracze mogą w nim uczestniczyć, ale nie zawsze muszą. Wszystko zależne jest od tego, jak duży wpływ ma owo zdarzenie. Jeśli jest to dla przykładu, śmierć jakiegoś bogatego mieszkańca miasta- Gracze mogą się tym zainteresować lub nie. Natomiast, jeśli będzie to atak jakichś najeźdźców na miasto, to Gracze będą musieli wziąć udział w takim wątku — nawet jest będą woleli uciec — to za jakiś czas przeszłość da o sobie znać i będą z tego wyciągane konsekwencje — zarówno te dobre, jak i te złe. Mistrz Gry, mając już swoich aktorów, wymyśla im różne przygody, a także pilnuje porządku. Gracz ma sporo swobody prowadząc postać, jednak wszystko musi być zgodne z panującymi zasadami. Jeśli tak nie jest, MG może ukarać takiego Gracza nawet śmiercią postaci. Oczywiście, wszystko zależne jest od tego, jak mocno dany Gracz złamał zasady. Wiadomo, że jeśli jest to drobne przewinienie, to może się to skończyć lekkim kopniakiem w dupsko. Co innego, jeśli jest to celowe łamanie zasad. Niemniej przestrzeganie zasad to niejako okazywanie szacunku dla pracy Mistrza Gry. MG nie dostaje pieniędzy za to, że poświęca swój czas, kreując świat rządzony pewnymi prawami, jak również przygody dla Graczy. Ciekawym dodatkiem, jakiego używa Mistrz Gry to postaci niezależne potocznie zwane NPC-ami. Te zaś mają za zadanie albo utrudnić życie Graczom, albo im dopomóc. Tutaj także, wszystko jest zależne od Graczy. Jeśli pomogą uratować córkę jakiegoś biedaka, ten w jakiś sposób im się odwdzięczy. Nawet jeśli nie nastąpi to od razu. W przypadku, gdy Gracze zabiją kogoś bliskiego dla NPC-a ten będzie szukał zemsty. Będzie to wynajdywać na każdy możliwy sposób i wykorzysta każdą okazję, by przysłowiowo "udupić" postać Gracza. Jest to swoistego rodzaju trudność dla Gracza, niemniej musi się liczyć z takimi sytuacjami. To, co postać mówi oraz robi, może wspomóc Gracza, ale też i mu zaszkodzić. To tak jak w życiu — jeśli przemyślisz kilkakrotnie swoje działanie, możesz coś zyskać, uniknąć kłopotów, albo wręcz przeciwnie — coś stracić i wpaść w kłopoty. Niestety, wielu Graczy często dopatruje się tutaj złośliwości MG. To jest wielki błąd, ponieważ to nie Mistrz Gry prowadzi postać Gracza, a on sam. Kreujący świat tylko pokazuje Grającemu skutki jego wyborów. Niekoniecznie tych dobrych. Dlatego warto zastanowić się dwa razy, przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji, czy aby na pewno idzie się w dobrym kierunku. Mistrz Gry nie jest od tego, by uprzykrzać życie Graczom. Zasady są po to, by każdy był sobie równy. Wiadomo, nie każdemu będą one odpowiadać — jeśli tak po prostu nie brać udziału w rozgrywce. Jeśli już się zgadzacie, liczcie się z obowiązkiem ich przestrzegania.


Niestety, bywają zarówno dobrzy, jak i źli MG. Po czym poznać złego Mistrza Gry? Bardzo prosto. Jego sesje, rozgrywki zawsze są prostolinijne — oznacza to, że nie ważne, jakich wyborów dokonali Gracze, skutek zawsze jest taki sam. Wybiera sobie ulubieńców wśród Graczy, co powoduje, że pozostali mogą czuć się źle traktowani. Przenosi osobiste relacje do Graczy na fabułę (Gracze też mają taką tendencję). Nagina swoje zasady, by Gracze robili konkretnie to, co ma na myśli. Nigdy nie idzie nikomu na rękę, nie wliczając w to ulubieńców. Kieruje postaciami Gracza, nawet wtedy kiedy nie powinien. Nigdy nie jest neutralny. Co wtedy zrobić? Najlepiej unikać takiego Mistrza Gry-rozgrywka ma być zabawą dla wszystkich, nie tylko dla jej kreatora. Dobry Mistrz Gry to taki, który potrafi nagiąć swoje zasady, ale do granic przyzwoitości, by wspomóc Graczy. To neutralna osoba, która wszystkich traktuje jednakowo. Nie dzieli nikogo na chłopaka czy dziewczynę, bo ktoś jest początkującym a inny ktoś zaawansowanym Graczem. Pozwala Graczom wybierać różne drogi w przygodzie — o ile nie są to główne i istotne wątki fabularne. Nagradza starania Graczy, ale też potrafi ukarać za czyste lenistwo. Kieruje postaciami Gracza tylko w określonych przypadkach — jeśli postać wpadła w bojowy szał, przybrała postać bestii, ewentualnie upiła się w sztorc i nie jest zdolna do samodzielnego myślenia. Dobry MG, zawsze służy pomocą. Grunt to nie bać się pytać. Jeśli Gracz czegoś nie wie — najlepiej będzie, jak spyta. Tak samo jest z sytuacją, gdy czegoś nie ma opisane lub nie zostało przedstawione. Mistrz Gry to też człowiek. To, co jemu wydawało się nieistotne do opisania, dla Gracza może być czymś bardzo ważnym.


Mistrz Gry może dużo, ale też dużo nie może. Musi wiedzieć, na co może sobie pozwolić, a na co nie. Przede wszystkim MG może w każdej chwili, w przypadku sesji na forach, pojawić się na rozgrywce Gracza bądź Graczy. Wszystko zależne jest jednak od sytuacji. Może także wprowadzać do rozgrywki postaci NPC, jeśli wymaga tego sytuacja lub pojawił się konkretny powód, czemu taka postać zjawia się tutaj i tutaj. Wszystkie działania MG muszą opierać się na fabule — jeśli Gracz popełnił jakieś przewinienie — prędzej czy później zostanie o tym poinformowany i będą tego konsekwencje. Podobnie jest w przypadku pozytywnego działa Gracza. Uogólniając, MG nagradza lub karze postać Gracza w zależności od sytuacji. Kara lub nagroda jest przeważnie nieoczekiwana. Gracz lub Gracze są świadomi, że może to nastąpić, lecz nie znają dnia ani godziny, jak to się mówi. Mistrz Gry powinien jak najdokładniej opisywać świat stworzony, zarówno przez siebie jak kogoś innego. Jest oczami uszami Gracza, a także ich zmysłami. Wciela się w postaci NPC, zwierzęta, opisuje zachowanie przyrody, czyli zjawiska atmosferyczne dla przykładu. W przypadku for jest o tyle łatwiejsze, iż na ogół miejsca są prezentowane najbardziej zbliżoną ilustracją-czasem też opisem, a nie rzadko jednym i drugim. Niemniej, w czasie sesji czy też rozgrywki w cztery oczy, MG musi odpowiednio wytłumaczyć Graczom co i jak wygląda. Jest to nieco łatwiejszy sposób. Natomiast na forach, przełożenie myśli na słowa, bywa bardzo trudne. Zdarzają się wtedy niedociągnięcia, bo Mistrz Gry nie opisał tego czy też tego. Przeważnie ma to miejsce, kiedy Gracze interesują się czymś, czego MG nie brał pod uwagę. W sesjach mówionych przeważnie Gracze skupiają się na głównych wątkach oraz tych dotyczących postaci. W świecie pisanym Gracz ma większe pole do popisu. Chce znać cały świat. Jednak to nie jest reguła. Zależne jest wszystko od tego, w jaką postać wciela się Gracz. Poza tym, w tych pierwszych na ogół skupienie obejmuje mały krąg zainteresowania, bo w każdej chwili Gracze mogą dowiedzieć się tego z podręczników lub na fabule, a w ostateczności od MG. W przypadku tych drugich jest nieco trudniej. Zwłaszcza jeśli dotyczy to świata autorskiego, o którym nie ma nigdzie mowy. Mistrz Gry musi zatem, jak najdokładniej zobrazować swój zamysł. Jeśli coś pominie, Gracz w kulturalny sposób lub poprzez sugestie, poinformować o tym twórcę. Dzięki temu unika się negatywnych relacji na linii Mistrz Gry-Gracz. Czego jeszcze MG nie wolno? Ingerowania w postać Gracza bez wskazanej potrzeby. Co innego, jeśli, jak to było wspomniane wcześniej, postać nie jest zdolna do samodzielnego myślenia. Może jednak wpływać na to, co odczuwa dana postać — czuć zmęczenie z określonego powodu, zapaść w letarg, w sen, czuć zimno, a w czasie walki określić odczuwany ból. Mistrz Gry decyduje także, czy rzucany czar udało się wykonać Graczowi — w przypadku mechaniki, robią to kości — chyba że wynik jasno wskazuje, że to MG musi zadecydować. To MG opowiada, co się dzieje, kiedy czar się udał lub nie. Podobnie jest w przypadku walki — Mistrz Gry decyduje o tym, czy dany cios, strzał się powiódł i dotarł do celu. W systemach z mechaniką decydują rzuty kością, a ich wynik podlega wskazanym wynikom w mechanice. MG decyduje również co dzieje się z postacią pod wpływem spożycia dziwnych substancji czy żywności. Może także, acz nie musi, rozwinąć chorobę Gracza. To MG decyduje, ile takowa trwa. Oczywiście w granicach zdrowego rozsądku. Celowe spowalnianie i utrudnianie Graczowi doprowadzenia postaci do stanu normalności nie powinno mieć miejsca. Niestety, wielu Mistrzów Gry wykorzystuje to, aby zemścić się na Graczu lub dopiec komuś, kogo nie darzą sympatią. Jeśli Mistrz Gry zadecyduje, że coś dzieje się z postacią Gracza, ten musi się do tego zastosować. W przeciwnym razie mogą zostać wyciągnięte konsekwencje — zarówno wobec Gracza, jak i jego postaci. Oczywiście, MG nie powinien nadużywać tego, jednak zdarza się nadużywanie tej możliwości.


Mistrz Gry ma w obowiązku pomagać Graczowi wdrożyć się w realia świata, w którym bierze udział. Nie powinien wykorzystywać przeciwko Graczowi, jego niewiedzy. Gracze jednak nie powinni też, za polegać tylko na Mistrzu Gry. Sami powinni zainteresować się i zdobywać wiedzę o otaczającym ich postaci świecie. Mistrz Gry nie jest zobowiązany interesować się tylko jednym Graczem. Wszyscy są pod jego pieczą i opieką. Jeśli jest inaczej, to ktoś piastujący stanowisko Mistrza Gry, powinien zostać odsunięty.

 
Powrót do góry Go down
Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Powrót do góry 
Strona 1 z 1

Permissions in this forum:Nie możesz odpowiadać w tematach
Crystal Empire :: 

Administracja

najważniejsze informacje

 :: Biblioteka
-
Wymiana
Wszelkie treści zawarte na forum są całkowitym wytworem administracji Crystal Empire, tudzież zabrania się ich kopiowania. Stronę graficznąforum wykonała Przyczajona Grafika z grupy Monochrome Layouts z pomocą kodów własnych lub w inspiracji kodami znalezionych w różnych miejscach. Za pomoc dziękujemy Moe - Yuriee. Wszelkie grafiki należą do prawowitych autorów, a administracja nie roszczy sobie do nich żadnych praw.
BlackButlerDragon Ball New Generation RebornLuciferum zaprasza!Vampire Kingdom
Yggdrasil - portal o grachaegyoShinjuRegashiHogwartDreamVampire KnightKról LewSmocze RPG - Smoki Wolnych Stadwww.zmiennoksztaltni.wxv.pl